Nařízení vlády 168/2002 Sb.
kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů,
  které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky
Vláda nařizuje podle § 134e odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění 
zákona č. 155/2000 Sb.:
  § 1
Toto nařízení stanoví požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů, 
které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky.
  § 2
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
 
  - a) 
  
 - místním provozním bezpečnostním předpisem předpis upravující pracovní a 
    technologické postupy při provozování dopravy,
    
   - b) 
  
 - normovou hodnotou konkrétní technický požadavek obsažený v příslušné české 
    technické normě.
    
    
   
  § 3
Zaměstnavatel při provozování dopravy dopravními prostředky organizuje práci zaměstnanců 
v souladu s tímto nařízením, se zvláštními právními předpisy,
1) návodem 
dodaným výrobcem pro provoz a používání dopravních prostředků a místním provozním 
bezpečnostním předpisem vydaným zaměstnavatelem, kterým se stanoví pracovní a 
technologické postupy pro bezpečné provozování dopravy, bezpečnost provádění jednotlivých 
pracovních operací s ohledem na zvláštnosti pracoviště a pracovní prostředí, na 
možné ohrožení zaměstnanců povětrnostní situací a na pravidla dorozumívání mezi 
zaměstnanci při pracovních operacích.
  § 4
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel 
povinen zajistit při provozování
 
  - a) 
  
 - silniční dopravy, jsou uvedeny v příloze č. 1 k tomuto nařízení,
    
   - b) 
  
 - vnitrozemské plavby, jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto nařízení, 
    
   - c) 
  
 - letecké dopravy, jsou uvedeny v příloze č. 3 k tomuto nařízení,
    
   - d) 
  
 - dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové, jsou uvedeny v příloze č. 4 k 
    tomuto nařízení.
    
    
   
  § 5
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2003.
  Předseda vlády:
  v z. JUDr. 
Rychetský v. r.
  1. místopředseda vlády
  a ministr práce a sociálních věcí:
  PhDr. 
Špidla v. r.
____________________________________________________________
 
  - 1) 
  
 - Například zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve 
    znění zákona č. 60/2001 Sb., zákona č. 478/2001 Sb. a zákona č. 62/2002 Sb., 
    zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 
    a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou 
    provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona 
    č. 478/2001 Sb., zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona 
    č. 358/1999 Sb. a zákona č. 254/2001 Sb., zákon č. 49/1997 Sb., o civilním 
    letectví, ve znění zákona č. 189/1999 Sb. a zákona č. 146/2000 Sb., zákon 
    č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona č. 23/2000 
    Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č. 77/2002 Sb.
    
    
   
Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
  Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
  postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
  při provozování silniční dopravy
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů 
při provozování silniční dopravy, obsluze, opravách, kontrole a údržbě dopravních 
prostředků a pracovních činností, při nichž se používají dopravní prostředky, 
tak, aby
 
  - a) 
  
 - byly určeny prostory pro bezpečné nakládání a vykládání přepravovaného nákladu 
    a určen zaměstnanec, který řídí a koordinuje tuto činnost,
    
   - b) 
  
 - byly vydány organizační pokyny pro vykládku a nakládku zvláště těžkých nebo 
    rozměrných nákladů a pro připojování a odpojování dopravních prostředků byl 
    zajištěn dostatečný počet zaměstnanců pro tyto činnosti, a před zahájením 
    prací určen způsob jejich dorozumívání,
    
   - c) 
  
 - bylo pracoviště mimo pozemní komunikace v případě potřeby vyznačeno výstražnými 
    tabulkami, dopravními značkami, případně nahrnutím zeminy tam, kde hrozí nebezpečí 
    zřícení nebo zasypání dopravního prostředku, a za snížené viditelnosti byla 
    nebezpečná místa v terénu opatřena světly, odrazkami nebo odrazovými deskami,
    
   - d) 
  
 - v případě, že to vyžadují okolnosti, byl zaměstnanec při pohybu na pracovišti 
    mimo pozemní komunikace seznámen s místními provozními podmínkami.
    
   
2. Zaměstnavatel je dále povinen zajistit, aby zaměstnanec
 
  - a) 
  
 - neodstavoval dopravní prostředek na nevhodném místě z hlediska bezpečnosti 
    práce, zejména v ochranném pásmu inženýrských sítí,1) a nevjížděl 
    na místa, kde povrch terénu není dostatečně pevný, široký a sjízdný,
    
   - b) 
  
 - používal při výstupu na ložnou plochu dopravního prostředku, při sestupu 
    z ní a při plachtování žebřík nebo jiné vhodné zařízení,
    
   - c) 
  
 - zabezpečil bezpečné otáčení nebo couvání za pomoci dalšího zaměstnance, 
    vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled nebo terén mimo pozemní 
    komunikace,
    
   - d) 
  
 - prováděl kontrolu spojení a kontrolu zajištění závěsného zařízení dopravního 
    prostředku při připojování dopravního prostředku a po odpojení prováděl kontrolu 
    odpojení a zajišťoval rozpojené dopravní prostředky proti samovolnému pohybu,
    
   - e) 
  
 - používal při odstraňování poruch, ke kterým došlo během jízdy na pozemních 
    komunikacích a kdy je nutno na ně vstoupit, výstražné vesty s vysokou viditelností 
    vyhovující požadavkům normových hodnot.
    
   
3. U zaměstnance, který řídí dopravní prostředek a na kterého se nevztahuje zvláštní 
právní předpis,
2) je zaměstnavatel povinen zajistit, aby
 
  - a) 
  
 - nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny; za dobu řízení 
    se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. Nejpozději po 
    uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou3) 
    v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma 
    směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být 
    rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení,
    
   - b) 
  
 - během bezpečnostní přestávky nevykonával žádnou činnost vyplývající z jeho 
    pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho náklad. Bezpečnostní 
    přestávky a přestávky na jídlo a oddech se mohou slučovat; přestávky se neposkytují 
    na začátku a na konci pracovní doby, 
    
   - c) 
  
 - vedl v listinné formě nebo technickým zařízením denní evidenci o době řízení 
    dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek.
    
    
   
____________________________________________________________
 
  - 1) 
  
 - Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v 
    energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon).
   - 2) 
  
 - Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 304/1997 Sb., 
    zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 150/2000 Sb. a zákona č. 361/2000 Sb.
   -  
  
 - Zákon č. 475/2001 Sb., o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně 
    rozvrženou pracovní dobou v dopravě.
   - 3) 
  
 - § 134e odst. 1 písm. a) zákoníku práce.
    
    
   
Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
  Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
  postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
  při provozování vnitrozemské plavby
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů 
při provozování vnitrozemské plavby zejména s ohledem na práci na plavidlech, 
při pohybu plavidel v obvodu přístavu a plavebních komorách.
2. Při vytahování, spouštění, vyvazování a spojování plavidel, při používání lodního 
výtahu, při práci s lany a kotvou, při sochorování, nakládce, překládce a vykládce 
nákladu, při práci ve strojovnách plavidel, údržbě, opravách a čištění plavidel 
je zaměstnavatel povinen zajistit, aby zaměstnanec
 
  - a) 
  
 - používal při práci s lany lana nepoškozená,
    
   - b) 
  
 - neponechával nepoužívaná lana volná,
    
   - c) 
  
 - nezachycoval uvolněná lana rukou,
    
   - d) 
  
 - nezdržoval se před lany v nebezpečném prostoru a nevstupoval do lanových 
    smyček,
    
   - e) 
  
 - ohýbal lana pouze přes kladku nebo pachole,
    
   - f) 
  
 - přecházel z plavidla na plavidlo jen v místech, kde boky plavidel vzájemně 
    přiléhají a obě paluby jsou bez překážek,
    
   - g) 
  
 - přestupoval z plavidla na plavidlo, z nichž jedno je v pohybu, pouze tehdy, 
    když rychlost pohybujícího se plavidla je stejná nebo nižší než rychlost chůze 
    zaměstnance a přestup je možný pouhým překročením boků plavidel, a aby při 
    přestupu nepřenášel žádná břemena,
    
   - h) 
  
 - nepřelézal spojená plavidla po kormidlech a lanech,
    
   - i) 
  
 - při vyvazování plavidla ke břehu nebo v plavebních komorách neopouštěl plavidlo 
    současně s vyvazovacím nebo vrhacím lanem,
    
   - j) 
  
 - při nakládce a vykládce se nezdržoval v nebezpečném prostoru strojů a technických 
    zařízení pro nakládku a vykládku,
    
   - k) 
  
 - měl pro přechod z plavidel na břeh zajištěny vhodné lávky dostatečných rozměrů, 
    které musí být upevněny, opatřeny zábradlím a jejich okraje označeny bezpečnostní 
    značkou.
    
   
3. Zaměstnavatel je povinen označit bezpečnostními značkami nebezpečná místa na 
plavidlech, přístupové a únikové cesty; vnitřní strany poklopů v plavidlech musí 
být označeny tak, aby označení bylo viditelné i při jejich otevření.
4. Při opravách a údržbě plavidel je zaměstnavatel povinen zajistit, aby nedošlo 
k náhlému uvolnění demontovaných částí zařízení. Demontované části musí být před 
úplným uvolněním zajištěny proti nepředvídanému pohybu a odkládány tak, aby nebránily 
bezpečnému pohybu zaměstnanců a byly zajištěny proti pádu nebo sesunutí.
5. Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci vhodné osobní ochranné pracovní 
prostředky s ohledem na zvláštnosti provozu při vnitrozemské plavbě. Záchrannou 
vestou musí být zaměstnanec vybaven v případech
 
  - a) 
  
 - kdy plavidlo není vybaveno zábradlím a hrozí nebezpečí pádu zaměstnance,
    
   - b) 
  
 - záchranných prací nebo při havárii plavidla,
    
   - c) 
  
 - použití záchranného člunu pro pracovní nebo záchranné účely,
    
   - d) 
  
 - při opuštění plavidla pomocí otočného ramene,
    
   - e) 
  
 - opuštění plavidla při vyvazování v plavební komoře,
    
   - f) 
  
 - vyprošťování kotvy,
    
   - g) 
  
 - kdy to podle podmínek a charakteru práce určí zaměstnavatel nebo vůdce plavidla.
    
    
   
Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
  Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
  postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
  při provozování letecké dopravy.
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů 
při provozování letecké dopravy s ohledem na řízení, obsluhu, zajišťování leteckých 
prací a leteckých služeb a při stanovení pravidel pohybu všech dopravních prostředků, 
ostatních mechanismů a osob v areálu letiště.
2. Nakládání, překládání a vykládání přepravovaného nákladu a práce při obsluze, 
údržbě a opravách letadel, jejich plnění pohonnými hmotami, provádění motorových 
zkoušek, vlečení, mytí, pojíždění a rozmrazování letadel, vyhřívání jejich kabin 
a práci za nepříznivé povětrnostní situace organizuje zaměstnavatel tak, aby zaměstnanec
 
  - a) 
  
 - k vlečení letadel používal pouze zařízení určená pro příslušné typy letadel,
    
   - b) 
  
 - nevstupoval nebo nevjížděl do nebezpečného prostoru u vrtule a před vstupy 
    proudových motorů,
    
   - c) 
  
 - nepohyboval se nebo nepojížděl za letadly, která mají spuštěné motory,
    
   - d) 
  
 - vstupoval, pohyboval se a vykonával pracovní činnost na ploše letiště se 
    zvýšenou pozorností s ohledem na provoz a aby při cestě na pracoviště a odchodu 
    z pracoviště používal pouze stanovené přístupové a únikové cesty,
    
   - e) 
  
 - vykonávající práci na provozních plochách letiště a v nebezpečných prostorách 
    používal výstražné vesty, postroje nebo oděvy s vysokou viditelností nebo 
    z fluorescenčních materiálů, popřípadě prostředky na ochranu sluchu nebo hlavy 
    splňující požadavky normových hodnot.
    
    
   
Příloha č. 4 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
  Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
  postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
  při provozování dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů 
při provozování dráhy, drážní dopravy
1) a dráhy průmyslové s ohledem 
na obsluhu, doprovod, údržbu a opravy drážních vozidel, zvláštní technologie používané 
při provozování dráhy, práci v kolejišti, na trati, v obvodu dráhy, včetně určování 
a označování přístupových a manipulačních cest a stezek a zabezpečení bezpečného 
pohybu po přístupových cestách i při nepříznivé povětrnostní situaci, stavební 
činnosti, údržbě, překládce a vykládce nákladu, při připojování a odpojování drážních 
vozidel, posunu, zajišťování drážních vozidel proti náhodnému pohybu a při specifických 
činnostech.
2. Zaměstnavatel je povinen na pracovišti označit bezpečnostními značkami stožáry, 
sloupy, konstrukce, pevné objekty, zařízení a jiné překážky zasahující do volného 
schůdného a manipulačního prostoru. Pro ochranu zaměstnanců na pracovišti je zaměstnavatel 
povinen v případě potřeby zajistit užívání výstražných systémů, například zastavovacích 
terčů.
3. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů 
při provozování dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové tak, aby zaměstnanec
 
  - a) 
  
 - vstupoval, pohyboval se a pracoval v kolejišti jen za účelem výkonu práce, 
    a to se zvýšenou pozorností na provoz, a aby při cestě na pracoviště a při 
    odchodu z pracoviště používal pouze určené přístupové a únikové cesty,
    
   - b) 
  
 - nestoupal a nesedal na hlavu kolejnic, srdcovku, přídržnici, jazyk nebo 
    opornici výměny, na narážecí a táhlové ústrojí a na další zařízení drážních 
    vozidel, s výjimkou stupaček a míst k tomu určených,
    
   - c) 
  
 - nepodlézal drážní vozidla a nevstupoval mezi ně, pokud jsou v pohybu,
    
   - d) 
  
 - nepřecházel koleje před a za stojícími drážními vozidly ve vzdálenosti menší 
    než 5 metrů a nepřecházel koleje bezprostředně před a za jedoucími drážními 
    vozidly,
    
   - e) 
  
 - neprocházel mezerami mezi drážními vozidly, je-li vzdálenost mezi nimi menší 
    než 10 metrů, pokud se nepřesvědčil, že tato vozidla nebudou uvedena do pohybu,
    
   - f) 
  
 - nevystupoval, nesestupoval a nestál na brzdové plošině, schůdcích a bočních 
    stupátkách drážních vozidel, pokud se nemůže přidržovat madla,
    
   - g) 
  
 - nevystupoval na střechy drážních vozidel a jejich náklady na kolejištích 
    s trolejovým vedením, pokud toto vedení není vypnuto a řádně zajištěno,
    
   - h) 
  
 - při posunu drážních vozidel na ně naskakoval a seskakoval z nich jen tehdy, 
    odpovídá-li rychlost drážního vozidla rychlosti jeho chůze,
    
   - i) 
  
 - nenaskakoval a neseskakoval z drážních vozidel za nepříznivé povětrnostní 
    situace, zejména za mlhy, deště, sněhu a náledí,
    
   - j) 
  
 - ručně nesvěšoval a nerozvěšoval drážní vozidla, která jsou v pohybu,
    
   - k) 
  
 - nerozvěšoval drážní vozidla tyčí v případě, že jejich rychlost neodpovídá 
    rychlosti chůze,
    
   - l) 
  
 - nerozvěšoval drážní vozidla při spojeném brzdovém, vzduchovém a jiném potrubí, 
    při spojených kabelech elektrického topení a ovládání vozidel a při spuštěných 
    přechodových můstcích,
    
   - m) 
  
 - nevstupoval při svěšování a rozvěšování drážních vozidel mezi ně, pokud 
    nejsou v klidu,
    
   - n) 
  
 - nestál při jízdě na stupátkách drážních vozidel na straně ramp a pevných 
    staveb zasahujících do zúženého průjezdného průřezu,
    
   - o) 
  
 - netlačil nebo netáhnul drážní vozidla za nárazníky nebo šroubovky při současné 
    chůzi v koleji,
    
   - p) 
  
 - nevstupoval do prostoru mezi nákladní rampu a drážní vozidla, nezdržoval 
    se v tomto prostoru a v místech, kde je úzký průjezdný průřez nebo není zachován 
    volný schůdný prostor,
    
   - r) 
  
 - při posunu, při práci na kolejišti, při čištění, údržbě a opravách drážních 
    vozidel, při práci ve výškách a na pracovišti, kde je nebezpečí pádu předmětů 
    nebo pracovních úrazů způsobených elektrickým proudem, a při stavební činnosti 
    používal výstražné vesty, postroje nebo oděvy vyrobené z fluorescenčního materiálu, 
    vhodné prostředky na ochranu hlavy a obuv s protiskluznou podešví vyhovující 
    požadavkům normových hodnot a svítilny s bílým světlem, pokud vstupuje do 
    tunelu.
    
    
   
____________________________________________________________
 
  - 1) 
  
 - Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona 
    č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č. 
    77/2002 Sb.