Nařízení vlády 168/2002 Sb.
kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů,
které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky
Vláda nařizuje podle § 134e odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění
zákona č. 155/2000 Sb.:
§ 1
Toto nařízení stanoví požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů,
které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky.
§ 2
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
- a)
- místním provozním bezpečnostním předpisem předpis upravující pracovní a
technologické postupy při provozování dopravy,
- b)
- normovou hodnotou konkrétní technický požadavek obsažený v příslušné české
technické normě.
§ 3
Zaměstnavatel při provozování dopravy dopravními prostředky organizuje práci zaměstnanců
v souladu s tímto nařízením, se zvláštními právními předpisy,
1) návodem
dodaným výrobcem pro provoz a používání dopravních prostředků a místním provozním
bezpečnostním předpisem vydaným zaměstnavatelem, kterým se stanoví pracovní a
technologické postupy pro bezpečné provozování dopravy, bezpečnost provádění jednotlivých
pracovních operací s ohledem na zvláštnosti pracoviště a pracovní prostředí, na
možné ohrožení zaměstnanců povětrnostní situací a na pravidla dorozumívání mezi
zaměstnanci při pracovních operacích.
§ 4
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel
povinen zajistit při provozování
- a)
- silniční dopravy, jsou uvedeny v příloze č. 1 k tomuto nařízení,
- b)
- vnitrozemské plavby, jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto nařízení,
- c)
- letecké dopravy, jsou uvedeny v příloze č. 3 k tomuto nařízení,
- d)
- dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové, jsou uvedeny v příloze č. 4 k
tomuto nařízení.
§ 5
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2003.
Předseda vlády:
v z. JUDr.
Rychetský v. r.
1. místopředseda vlády
a ministr práce a sociálních věcí:
PhDr.
Špidla v. r.
____________________________________________________________
- 1)
- Například zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve
znění zákona č. 60/2001 Sb., zákona č. 478/2001 Sb. a zákona č. 62/2002 Sb.,
zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona
č. 478/2001 Sb., zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona
č. 358/1999 Sb. a zákona č. 254/2001 Sb., zákon č. 49/1997 Sb., o civilním
letectví, ve znění zákona č. 189/1999 Sb. a zákona č. 146/2000 Sb., zákon
č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona č. 23/2000
Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č. 77/2002 Sb.
Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování silniční dopravy
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů
při provozování silniční dopravy, obsluze, opravách, kontrole a údržbě dopravních
prostředků a pracovních činností, při nichž se používají dopravní prostředky,
tak, aby
- a)
- byly určeny prostory pro bezpečné nakládání a vykládání přepravovaného nákladu
a určen zaměstnanec, který řídí a koordinuje tuto činnost,
- b)
- byly vydány organizační pokyny pro vykládku a nakládku zvláště těžkých nebo
rozměrných nákladů a pro připojování a odpojování dopravních prostředků byl
zajištěn dostatečný počet zaměstnanců pro tyto činnosti, a před zahájením
prací určen způsob jejich dorozumívání,
- c)
- bylo pracoviště mimo pozemní komunikace v případě potřeby vyznačeno výstražnými
tabulkami, dopravními značkami, případně nahrnutím zeminy tam, kde hrozí nebezpečí
zřícení nebo zasypání dopravního prostředku, a za snížené viditelnosti byla
nebezpečná místa v terénu opatřena světly, odrazkami nebo odrazovými deskami,
- d)
- v případě, že to vyžadují okolnosti, byl zaměstnanec při pohybu na pracovišti
mimo pozemní komunikace seznámen s místními provozními podmínkami.
2. Zaměstnavatel je dále povinen zajistit, aby zaměstnanec
- a)
- neodstavoval dopravní prostředek na nevhodném místě z hlediska bezpečnosti
práce, zejména v ochranném pásmu inženýrských sítí,1) a nevjížděl
na místa, kde povrch terénu není dostatečně pevný, široký a sjízdný,
- b)
- používal při výstupu na ložnou plochu dopravního prostředku, při sestupu
z ní a při plachtování žebřík nebo jiné vhodné zařízení,
- c)
- zabezpečil bezpečné otáčení nebo couvání za pomoci dalšího zaměstnance,
vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled nebo terén mimo pozemní
komunikace,
- d)
- prováděl kontrolu spojení a kontrolu zajištění závěsného zařízení dopravního
prostředku při připojování dopravního prostředku a po odpojení prováděl kontrolu
odpojení a zajišťoval rozpojené dopravní prostředky proti samovolnému pohybu,
- e)
- používal při odstraňování poruch, ke kterým došlo během jízdy na pozemních
komunikacích a kdy je nutno na ně vstoupit, výstražné vesty s vysokou viditelností
vyhovující požadavkům normových hodnot.
3. U zaměstnance, který řídí dopravní prostředek a na kterého se nevztahuje zvláštní
právní předpis,
2) je zaměstnavatel povinen zajistit, aby
- a)
- nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny; za dobu řízení
se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. Nejpozději po
uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou3)
v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma
směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být
rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení,
- b)
- během bezpečnostní přestávky nevykonával žádnou činnost vyplývající z jeho
pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho náklad. Bezpečnostní
přestávky a přestávky na jídlo a oddech se mohou slučovat; přestávky se neposkytují
na začátku a na konci pracovní doby,
- c)
- vedl v listinné formě nebo technickým zařízením denní evidenci o době řízení
dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek.
____________________________________________________________
- 1)
- Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v
energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon).
- 2)
- Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 304/1997 Sb.,
zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 150/2000 Sb. a zákona č. 361/2000 Sb.
-
- Zákon č. 475/2001 Sb., o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně
rozvrženou pracovní dobou v dopravě.
- 3)
- § 134e odst. 1 písm. a) zákoníku práce.
Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování vnitrozemské plavby
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů
při provozování vnitrozemské plavby zejména s ohledem na práci na plavidlech,
při pohybu plavidel v obvodu přístavu a plavebních komorách.
2. Při vytahování, spouštění, vyvazování a spojování plavidel, při používání lodního
výtahu, při práci s lany a kotvou, při sochorování, nakládce, překládce a vykládce
nákladu, při práci ve strojovnách plavidel, údržbě, opravách a čištění plavidel
je zaměstnavatel povinen zajistit, aby zaměstnanec
- a)
- používal při práci s lany lana nepoškozená,
- b)
- neponechával nepoužívaná lana volná,
- c)
- nezachycoval uvolněná lana rukou,
- d)
- nezdržoval se před lany v nebezpečném prostoru a nevstupoval do lanových
smyček,
- e)
- ohýbal lana pouze přes kladku nebo pachole,
- f)
- přecházel z plavidla na plavidlo jen v místech, kde boky plavidel vzájemně
přiléhají a obě paluby jsou bez překážek,
- g)
- přestupoval z plavidla na plavidlo, z nichž jedno je v pohybu, pouze tehdy,
když rychlost pohybujícího se plavidla je stejná nebo nižší než rychlost chůze
zaměstnance a přestup je možný pouhým překročením boků plavidel, a aby při
přestupu nepřenášel žádná břemena,
- h)
- nepřelézal spojená plavidla po kormidlech a lanech,
- i)
- při vyvazování plavidla ke břehu nebo v plavebních komorách neopouštěl plavidlo
současně s vyvazovacím nebo vrhacím lanem,
- j)
- při nakládce a vykládce se nezdržoval v nebezpečném prostoru strojů a technických
zařízení pro nakládku a vykládku,
- k)
- měl pro přechod z plavidel na břeh zajištěny vhodné lávky dostatečných rozměrů,
které musí být upevněny, opatřeny zábradlím a jejich okraje označeny bezpečnostní
značkou.
3. Zaměstnavatel je povinen označit bezpečnostními značkami nebezpečná místa na
plavidlech, přístupové a únikové cesty; vnitřní strany poklopů v plavidlech musí
být označeny tak, aby označení bylo viditelné i při jejich otevření.
4. Při opravách a údržbě plavidel je zaměstnavatel povinen zajistit, aby nedošlo
k náhlému uvolnění demontovaných částí zařízení. Demontované části musí být před
úplným uvolněním zajištěny proti nepředvídanému pohybu a odkládány tak, aby nebránily
bezpečnému pohybu zaměstnanců a byly zajištěny proti pádu nebo sesunutí.
5. Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci vhodné osobní ochranné pracovní
prostředky s ohledem na zvláštnosti provozu při vnitrozemské plavbě. Záchrannou
vestou musí být zaměstnanec vybaven v případech
- a)
- kdy plavidlo není vybaveno zábradlím a hrozí nebezpečí pádu zaměstnance,
- b)
- záchranných prací nebo při havárii plavidla,
- c)
- použití záchranného člunu pro pracovní nebo záchranné účely,
- d)
- při opuštění plavidla pomocí otočného ramene,
- e)
- opuštění plavidla při vyvazování v plavební komoře,
- f)
- vyprošťování kotvy,
- g)
- kdy to podle podmínek a charakteru práce určí zaměstnavatel nebo vůdce plavidla.
Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování letecké dopravy.
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů
při provozování letecké dopravy s ohledem na řízení, obsluhu, zajišťování leteckých
prací a leteckých služeb a při stanovení pravidel pohybu všech dopravních prostředků,
ostatních mechanismů a osob v areálu letiště.
2. Nakládání, překládání a vykládání přepravovaného nákladu a práce při obsluze,
údržbě a opravách letadel, jejich plnění pohonnými hmotami, provádění motorových
zkoušek, vlečení, mytí, pojíždění a rozmrazování letadel, vyhřívání jejich kabin
a práci za nepříznivé povětrnostní situace organizuje zaměstnavatel tak, aby zaměstnanec
- a)
- k vlečení letadel používal pouze zařízení určená pro příslušné typy letadel,
- b)
- nevstupoval nebo nevjížděl do nebezpečného prostoru u vrtule a před vstupy
proudových motorů,
- c)
- nepohyboval se nebo nepojížděl za letadly, která mají spuštěné motory,
- d)
- vstupoval, pohyboval se a vykonával pracovní činnost na ploše letiště se
zvýšenou pozorností s ohledem na provoz a aby při cestě na pracoviště a odchodu
z pracoviště používal pouze stanovené přístupové a únikové cesty,
- e)
- vykonávající práci na provozních plochách letiště a v nebezpečných prostorách
používal výstražné vesty, postroje nebo oděvy s vysokou viditelností nebo
z fluorescenčních materiálů, popřípadě prostředky na ochranu sluchu nebo hlavy
splňující požadavky normových hodnot.
Příloha č. 4 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů
při provozování dráhy, drážní dopravy
1) a dráhy průmyslové s ohledem
na obsluhu, doprovod, údržbu a opravy drážních vozidel, zvláštní technologie používané
při provozování dráhy, práci v kolejišti, na trati, v obvodu dráhy, včetně určování
a označování přístupových a manipulačních cest a stezek a zabezpečení bezpečného
pohybu po přístupových cestách i při nepříznivé povětrnostní situaci, stavební
činnosti, údržbě, překládce a vykládce nákladu, při připojování a odpojování drážních
vozidel, posunu, zajišťování drážních vozidel proti náhodnému pohybu a při specifických
činnostech.
2. Zaměstnavatel je povinen na pracovišti označit bezpečnostními značkami stožáry,
sloupy, konstrukce, pevné objekty, zařízení a jiné překážky zasahující do volného
schůdného a manipulačního prostoru. Pro ochranu zaměstnanců na pracovišti je zaměstnavatel
povinen v případě potřeby zajistit užívání výstražných systémů, například zastavovacích
terčů.
3. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů
při provozování dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové tak, aby zaměstnanec
- a)
- vstupoval, pohyboval se a pracoval v kolejišti jen za účelem výkonu práce,
a to se zvýšenou pozorností na provoz, a aby při cestě na pracoviště a při
odchodu z pracoviště používal pouze určené přístupové a únikové cesty,
- b)
- nestoupal a nesedal na hlavu kolejnic, srdcovku, přídržnici, jazyk nebo
opornici výměny, na narážecí a táhlové ústrojí a na další zařízení drážních
vozidel, s výjimkou stupaček a míst k tomu určených,
- c)
- nepodlézal drážní vozidla a nevstupoval mezi ně, pokud jsou v pohybu,
- d)
- nepřecházel koleje před a za stojícími drážními vozidly ve vzdálenosti menší
než 5 metrů a nepřecházel koleje bezprostředně před a za jedoucími drážními
vozidly,
- e)
- neprocházel mezerami mezi drážními vozidly, je-li vzdálenost mezi nimi menší
než 10 metrů, pokud se nepřesvědčil, že tato vozidla nebudou uvedena do pohybu,
- f)
- nevystupoval, nesestupoval a nestál na brzdové plošině, schůdcích a bočních
stupátkách drážních vozidel, pokud se nemůže přidržovat madla,
- g)
- nevystupoval na střechy drážních vozidel a jejich náklady na kolejištích
s trolejovým vedením, pokud toto vedení není vypnuto a řádně zajištěno,
- h)
- při posunu drážních vozidel na ně naskakoval a seskakoval z nich jen tehdy,
odpovídá-li rychlost drážního vozidla rychlosti jeho chůze,
- i)
- nenaskakoval a neseskakoval z drážních vozidel za nepříznivé povětrnostní
situace, zejména za mlhy, deště, sněhu a náledí,
- j)
- ručně nesvěšoval a nerozvěšoval drážní vozidla, která jsou v pohybu,
- k)
- nerozvěšoval drážní vozidla tyčí v případě, že jejich rychlost neodpovídá
rychlosti chůze,
- l)
- nerozvěšoval drážní vozidla při spojeném brzdovém, vzduchovém a jiném potrubí,
při spojených kabelech elektrického topení a ovládání vozidel a při spuštěných
přechodových můstcích,
- m)
- nevstupoval při svěšování a rozvěšování drážních vozidel mezi ně, pokud
nejsou v klidu,
- n)
- nestál při jízdě na stupátkách drážních vozidel na straně ramp a pevných
staveb zasahujících do zúženého průjezdného průřezu,
- o)
- netlačil nebo netáhnul drážní vozidla za nárazníky nebo šroubovky při současné
chůzi v koleji,
- p)
- nevstupoval do prostoru mezi nákladní rampu a drážní vozidla, nezdržoval
se v tomto prostoru a v místech, kde je úzký průjezdný průřez nebo není zachován
volný schůdný prostor,
- r)
- při posunu, při práci na kolejišti, při čištění, údržbě a opravách drážních
vozidel, při práci ve výškách a na pracovišti, kde je nebezpečí pádu předmětů
nebo pracovních úrazů způsobených elektrickým proudem, a při stavební činnosti
používal výstražné vesty, postroje nebo oděvy vyrobené z fluorescenčního materiálu,
vhodné prostředky na ochranu hlavy a obuv s protiskluznou podešví vyhovující
požadavkům normových hodnot a svítilny s bílým světlem, pokud vstupuje do
tunelu.
____________________________________________________________
- 1)
- Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona
č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č.
77/2002 Sb.